1953 | Wystawa indywidualna w BWA, Wrocław. |
1955 | Wystawa Młodej Plastyki „Przeciw wojnie – przeciw faszyzmowi” w „Arsenale”, Warszawa. |
1956 | Powstają obrazy, rysunki, collage („Portret protoplasty”, „Król UBU”, „Wisielec z Wiśnicy”, „Resztki magnackiej fortuny”). |
1957 | Początek tworzenia obrazów przestrzennych, powstają kompozycje z kolorowych klocków. |
| „Poszukiwania formy i koloru” wystawa grupy artystycznej, którą współtworzyła Gołkowska wraz z Janem Chwałczykiem, Mieczysławem Zdanowiczem i Jerzym Boroniem, CBWA Wrocław. |
1959 | Wystawa indywidualna, Salon ZPAP, Zielona Góra. |
1960 | Realizacja obrazów – tablic reliefowych, fascynacja materią, fakturą, śladami zapisów („Raninga”, „Tablica z sanskrytem”, „Portret podwójny”). |
1959-1966 | Udział w wystawach „Plastyka Ziem Nadodrzańskich”. |
1961 | „Funkcja formy i koloru” – druga wystawa grupy „Poszukiwania formy i koloru”. |
| Realizacja obrazów – tablic o zgeometryzowanych strukturach („Tablica DŁ”, „Tablica zmienna”, „Tablica ze strzałką”, „Tablica – Fakt ciemny”, „Tablica – Fakt jasny”). |
1962-1975 | Udział w wystawach „Szkoły wrocławskiej”, a następnie „Grupy wrocławskiej”. |
1963-1971 | Udział w wystawach „Złotego Grona” – Zielona Góra. |
1964-1981 | Udział w Plenerach Koszalińskich w Osiekach. |
1965 | I Międzynarodowe Biennale Form Przestrzennych, Elbląg (realizacja formy przestrzennej w architekturze miejskiej). |
„Konfrontacje” – Galeria EL, Elbląg. | |
1966 | Sympozjum plastyków i naukowców „Sztuka w zmieniającym się świecie” – Puławy, Lublin (powstaje „Tablica z Puław” relief z metalu i tworzywa). |
Wystawa indywidualna, Galeria „Odnowa”, Poznań. | |
Wystawa indywidualna w BWA, Wrocław. | |
Festiwal Malarstwa Współczesnego – Szczecin (wyróżnienie). |
1967 | Wystawa „Grupy wrocławskiej”, Galeria Lambert, Paryż, Francja. |
Wystawa czterech autorów (Chwałczyk, Gołkowska, Hałas, Mazurkiewicz) – Galeria Współczesna, Warszawa. | |
„11 polskich malarzy”, Czechosłowacja. | |
„Wystawa sztuki”, Muzeum Sztuki Aktualnej, Wrocław. | |
1968 | Wystawa indywidualna „Układy Otwarte”, Galeria pod Moną Lisą, Wrocław (ekspozycja zawierała układy przestrzenne, mobile, z wprowadzeniem dźwięku, „Szesnaście sześcianów”, „Układ zmienny”, „Bujak”). Wystawie towarzyszył tekst autorski „Układy otwarte” opublikowany w katalogu oraz w „Odrze” nr 1, 1968. |
1970 | Sympozjum Plastyczne Wrocław ’70, Muzeum Architektury, Wrocław. |
Powstają prace o charakterze konceptualnym: „Kinestezjon”, cykl „Zapisy”, „Akcja Bezinteresownego Zwielokrotniania Materialnych Dzieł Sztuki”. | |
Wystawa „Sztuki Pojęciowej” („SP”) – Galeria pod Moną Lisą, Wrocław. | |
Wystawa Indywidualna, BWA, Lublin. | |
Wystawa Indywidualna, BWA, Koszalin. | |
1971 | Wystawa Indywidualna, BWA, Zielona Góra. |
Plener „Nauka i sztuka w ochronie naturalnego środowiska człowieka”, Opolno, Zgorzelec. | |
1971-1972 | Powstają: „Czarna tablica z zapisem tekstowym” (tekst z 1968 r.), „Dezaprobator I”, zawierający tekst o „Nadprodukcji Dzieł Sztuki”, „Dezaprobator potrójny” (zawierający 20 metrowy rysunek z tekstem), początek „Kolekcji – Ziemia”, „Kolekcja – Art”, „Etapy zagrożenia”, „Klepsydra sztuki”, „Pomnik sztuki”. |
1972 | Udział w wystawie „Atelier 72”, Galeria Richarda Demarco, Międzynarodowy Festiwal w Edynburgu, Szkocja. |
1973 | Początek realizacji cyklu obrazów „Katalog – Kolekcja”. |
Udział w wystawach: Kopenhaga (Dania), Buenos Aires (Argentyna), Brašov (Rumunia), Omaha (USA), Aalst (Belgia). |
1974 | „Actual Art”, Konstmusset, Ystad (Szwecja). |
1975-1976 | Udział w wystawach w Sunderland (Wielka Brytania) i Zagrzebiu (Jugosławia). |
1977 | Wystawa indywidualna, Galeria Awangarda, Wrocław. |
1978 | Udział w akcji – wystawie – sympozjum „Przestrzeń miasta” – Chełm (wykonanie projektu formy przestrzennej dla Chełma). |
1980 | „Awangarda Wrocławia 1965-1975”, Salon Sztuki Najnowszej, Wrocław. |
„Dokument sztuki”, Galeria Foto – Medium – Art, Wrocław. | |
„Przestrzeń w przestrzeni”, Galeria X, Wrocław. | |
Wystawa indywidualna BWA, Opole. | |
Wystawa indywidualna, Galeria 72, Chełm. | |
Udział w wystawach w Sewilli i Barcelonie (Hiszpania). | |
Uzyskanie stopnia docenta PWSSP i kierownika pracowni malarskiej. | |
1981 | Międzynarodowe Triennale Rysunku, Wrocław. |
Spotkania Krakowskie, BWA, Kraków. | |
1981-1982 | Udział w wystawach: Mail art – XVI Biennale w Sao Paulo (Brazylia), Barcelona (Hiszpania), Capriolo (Włochy). |
Powstają cykle rysunków „Strachy bieszczadzkie”, „Strachy polskie”, „Znaki”. | |
1982 | Sympozjum „Five Towers Micro Hall Center”, Augustfehn (Niemcy), (realizacja instalacji “Strachy”). |
1983 | Udział w „Wystawie sztuki eksperymentalnej”, Muzeum Sztuki Norrköping, akcja „Messaggio Terra”, Mediolan (Włochy). |
Międzynarodowe wystawy mail artu: International Mail Art Wiener Secession, „Workshop” – Mail Art, Bergkamen, “Mediarte” – Arte del Comunicare, Genova (Włochy). | |
1984 | „Język geometrii” – wystawa, Warszawa, Sopot. |
„Ogólnopolskie spotkania twórców operujących językiem geometrii”, Białowieża. | |
„Geometria wobec emocji”, BWA, Białystok. | |
1984 | „International Mail Art Exhibition”, New Art Center, Osaka (Japonia). |
1985 | “Bookworks – Exhibition”, Oldenburg (Niemcy). |
„Wystawa autorów wrocławskich”, Galeria Desa, Wrocław. |
1985 | „8 Polska Konstnärer ur III Generationer”, Ars Nova, Göteborg (Szwecja). |
Wystawa indywidualna Kunststation, Kleinsassen (RFN), (powstaje seria obrazów błękitnych I różowych, znak kształtowany kreską). | |
Międzynarodowy plener „Geometria i wyraz”, Okuninka, organizowany przez Galerię 72 i Muzeum Okręgowe w Chełmie. | |
Malarstwo Polskie 1945-1985 w zbiorach Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze. | |
„Sztuka wrocławska 1945-1985” ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Narodowe, Wrocław. | |
„Grafika i rysunek środowiska wrocławskiego”, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej. | |
1986 | „Świadectwo wspólnoty”, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej. |
„Edinburgh International Festival”, Richard Demarco Gallery, Edinburgh (Szkocja, Wielka Brytania). | |
Międzynarodowe wystawy mail artu: Amadora 86 (Portugalia), University of Minnesota (USA), College of Albany (USA). | |
Międzynarodowy plener „Geometria i ład”, Okuninka, wystawa „Geometria i wyraz”, Galeria 72, Muzeum Okręgowe w Chełmie. | |
1987 | Wystawa pedagogów i studentów PWSSP, Mons (Belgia). |
„Pracownia” – działania i wystawa pracowni malarstwa W. Gołkowskiej, BWA, Zielona Góra. | |
„Polnische Gegenwarts – Malerei”, Wiedeń (Austria). |
1987 | Wystawa „Freiraum” – Vier Generationen Konstruktivischer Strömungen in der Polnischen Kunst, Kunststation, Kleinsassen (Zrealizowanie zestawu prac malarskich i autorska wypowiedź w katalogu: „…Punkt, Pion, Poziom, Kwadrat, Trójkąt, Koło – stają się symbolami, literami alfabetu, znakami magicznymi, znakami abstrakcyjnymi, znakami rytualnymi. Znaki wpisują świat wizualny i wyobrażeniowy w idee. Umożliwiają przekształcanie myśli i ich konstruowanie w strukturach filozoficznych – Sztuka jest zbiorem znaków”. |
Międzynarodowe wystawy mail artu: Norwegia, RFN, Portugalia, Wrocław („Kalendarium K. Schwittersowi”). | |
Ogólnopolski Konkurs Plastyczny, Muzeum Miedzi w Legnicy (wyróżnienie). | |
Międzynarodowy plener „Geometria wobec natury”, Okuninka (zrealizowanie pracy „18 września 1987”). | |
Wystawa „Geometria i ład”, Galeria 72, Muzeum Okręgowe w Chełmie. | |
1988 | Wystawa indywidualna, Galeria DESA „W Pasażu” Wrocław. Wypowiedź w katalogu: „…Obecna wystawa: zapis wolnej przestrzeni, imponderabilia linii, partytury powierzchni, artykulacja kreski, przesłanie myśli, to ślady mojej osobowości”. |
„Cały świat to teatr” – międzynarodowa wystawa sztuki, Wałbrzych, Warszawa, Poznań, Wrocław. | |
Wystawa indywidualna „Inscrizione di Aprile”, Bergamo (Włochy), (cykl rysunków znaczonych datami dni kwietnia). |
1988 | „Null – Dimension” – Kunst International – Konstruktive Strömungen, Galerie “New Space”, Fulda (RFN). |
“Geometria és Metafora”, Budapeszt (Węgry). | |
IV Międzynarodowe Triennale Rysunku, Wrocław. | |
Wystawa indywidualna, Galeria „Pokaz”, Warszawa (rysunek, w katalogu rozmowa Wiesławy Wierzchowskiej z autorką). | |
„Struna – String”, Galeria Działań, Warszawa (wystawa w hołdzie Jerzemu Rosołowiczowi). | |
Wystawa „Geometria wobec natury”, Galeria 72, Muzeum Okręgowe w Chełmie, | |
1989 | „Null – Dimension I” (Konstruktive Strömungen – Gmunden), “Freiraum 2” – Polnische Konstruktive Kunst – Gmunden (Austria). |
Międzynarodowy plener „Geometria i przestrzeń”, Okuninka. | |
Otrzymanie tytułu naukowego profesora nadzwyczajnego. | |
1989-1991 | „Hommage á Henryk Stażewski” – wystawa mail artu, Wrocław, Holandia, Grecja. |
„Null – Dimension II” – Wymiar zerowy 2, Promieniowanie konstruktywne, Muzeum Architektury, Wrocław. | |
1990 | „Zeichen der Zeit” – Museum Projekt, Galerie “New Space”, Fulda (Niemcy). |
„W hołdzie Henrykowi Stażewskiemu”, Galeria Studio, Warszawa, BWA Łódź, BWA Kraków, Muzeum Okręgowe w Chełmie, Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze. | |
„Zeichen und Licht”, wystawa indywidualna, Projekt Galerie „New Space”, Fulda (Niemcy) (realizacja serii „Znaków – Przekształceń”). | |
„Konstruktive Strömungen”, BDR, DDR, Polen – “Ars Polona”, Düsseldorf (Niemcy), (wypowiedź w katalogu: „Ślad – jest pierwotną formą znaku. Znak – jest świadomie wybranym kształtem. Suma znaków – ich przekształcenia, tworzą dokumentację myślową autora. Znak – jest zminimalizowaną częścią komunikatu artystycznego”). |
1990 | Międzynarodowy plener „Geometria i światło”, Okuninka. Wystawa „Geometria i przestrzeń”, Galeria 72, Muzeum Okręgowe w Chełmie. |
Präsentation der Sammlung J. Blum – Museum Modern Art, Hünfeld (Niemcy). | |
„Różnice i zbliżenia”, wystawa autorska W. Gołkowskiej i absolwentów z jej pracowni malarstwa, BWA, Wrocław. „Differenzen und Annährungen” (Junge Malerei von Absolventen der Kunstakademie), Drezno (Niemcy). | |
PWSSP we Wrocławiu – Wystawa prac studentów i pedagogów, CBWA “Zachęta”, Warszawa. | |
„200 Jahre Kunstschulen in Breslau”, Wiesbaden (Niemcy). | |
„Geometria w polskiej rzeźbie współczesnej”, Muzeum Narodowe w Poznaniu. | |
1990/1991 | „Konkrete Multiples II” Galerie L’Idee – Systematische Konkrete en Konstruktive Kunst, Zoetermeer (Holandia). |
1991 | „Redukta” Międzynarodowa Wystawa Sztuki, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa (zrealizowanie pracy „Fuga I”, „Linia staje się tematem”). |
Międzynarodowy plener „Konstrukcja i znak”, Okuninka. Wystawa „Geometria i światło”, Galeria 72, Muzeum Okręgowe w Chełmie. | |
Mianowanie na stanowisko profesora zwyczajnego. | |
„Constructive Art in Poland” – The Nickle Arts Museum, The University of Calgary (Kanada). | |
“Konstruktiv + Konkret”, Galerie der Stadt Wels (Austria), (ekspozycja pracy “Fuga II”). |
1991 | „Hommage á Henryk Stażewski”, Cultural Centre of the Municipality of Athens (Grecja). |
1992 | “Kontynuacje”, wystawa sztuki, Wrocław. |
V Międzynarodowe Triennale Rysunku, Wrocław. | |
„10 lat później” – Wystawa Polskiego Rysunku Współczesnego, Muzeum Okręgowe w Radomiu, BWA Kraków, Łódź. | |
„Kunst in der Landschaft. Fahner Höhen Erfurt 1992” – Objekte in der Disskussion, Galerie Dacheröden, Erfurt, Galerie Sałustowicz, Bielefeld (Niemcy). | |
“Polen 1952-1992: Konstruktiv und Konkret”, Osteuropäisches Kulturzentrum, Köln (Niemcy). | |
„Sztuka konkretna – nieograniczona”, Galeria Miejska, Wrocław. | |
„Zeichnungen und Xerographien” – wystawa indywidualna, Micro Hall Art Center, Edewecht (Niemcy). | |
“Forma i myśl” X Plener artystów posługujących się językiem geometrii, Okuninka. | |
„Konstrukcja i znak” – wystawa poplenerowa („Okuninka 91”), Muzeum Pojezierza Łęczyńsko-Włodawskiego, Włodawa. | |
1993 | „Polnische Konstruktivisten”, Kleine Galerie, Ilmenau (Niemcy). |
Pokaz prac katedry malarstwa PWSSP we Wrocławiu, Galeria Sztuki w Legnicy, BWA Jelenia Góra. | |
Wystawa „Galeria Od-Nowa 1964-1969”, Muzeum Narodowe w Poznaniu. | |
Wystawa: Chwałczyk, Gołkowska, Raczko, Sztabiński, Galeria Działań, Warszawa. | |
„Forum Konkrete Kunst”, Museum der Künstler, „Reduktion, Zeichen, Haltung” (Niemcy), (Forma przestrzenna jako znak). | |
1994 | „Konstruktiv, Konkret, International” (ze zbiorów Museum Modern Art Hünfeld), Salzwedeler Museen (Niemcy). |
1994 | „40-lecie pracy twórczej” – Wanda Gołkowska i Jan Chwałczyk, Muzeum Architektury we Wrocławiu. |
„Wanda Gołkowska i Jan Chwałczyk”, BWA, Lublin. | |
„Wanda Gołkowska i Jan Chwałczyk”, Galeria Aspekty, Warszawa. | |
1995 | „Hommage á Henryk Stażewski”, Chicago (USA), Ateny (Grecja). |
1996 | „Konstruktiv, Konkret, International”, wystawa ze zbiorów Museum Modern Art Hünfeld, Bonn (Niemcy). |
Wystawa indywidualna, Galeria 72, Muzeum Okręgowe w Chełmie. | |
„Aus der Sammlung”, Museum Modern Art Hünfeld, Bonn (Niemcy). | |
“Prezentacja 8 postaw artystycznych”, Fundacja Gerarda, Świeradów. | |
„Das Kleine Format”, Museum „Zeichen der Zeit”, Fundacja Gerarda, Sellin (Niemcy). | |
“Spirala”, Fundacja Gerarda, Świeradów. | |
1997 | “Geometria w rzeźbie polskiej”, Muzeum Rzeźby Współczesnej, Orońsko. |
„Piękno – kategoria przebrzmiała?” (Okuninka 96), Galeria 72, Muzeum Okręgowe w Chełmie. | |
„Źródła wolności”, Berlin, Wrocław, Lwów. | |
1998 | „Neue Dimension”, Forum Konkrete Kunst, Peterskirche, Erfurt (Niemcy). |
„Inne wymiary”, Stowarzyszenie KRAA, Zielona Góra. | |
„Konstruktive Kunst in Polen” (aus dem Museum von Chełm), Galerie Schwarzes Kloster, Freiburg (Niemcy). | |
„Po pięćdziesiątce” (52-lecie ZPAP), Galeria BWA Awangarda, Wrocław. | |
„Między wielką narracją a indywidualnością” (Okuninka’97), Galeria 72, Muzeum Okręgowe w Chełmie. | |
„Inne wymiary”, Zielona Góra. | |
Wystawa „Funkcją sztuki jest twoja wyobraźnia”, Orońsko. | |
1999 | „Geometria a granice sztuki” (Okuninka’99), Galeria 72, Muzeum Okręgowe w Chełmie. |
„Konstruktive Kunst in Polen” (aus dem Museum von Chełm), Insbruck. | |
“Polish Prints” (Kolekcja Tadeusza Mysłowskiego), Konsulat Polski, Nowy Jork. | |
„Pólnoc – Południe – transkulturowe – wizje”, Muzeum im. X. Dunikowskiego, Warszawa. | |
„Den Enda Dimensionen”, Länsmuseet Västernorrland, Härnösand (Szwecja). | |
„Refleksja konceptualna w sztuce polskiej”, Centrum Sztuki Zamek Ujazdowski, Warszawa. | |
„Das offene Buch”, Museum Modern Art, Hünfeld (Niemcy). |
1999 | „Utopia i wizja”, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Zachęta w Warszawie. |
2000 | „Kontynuacja i sprzeciw I”, Galeria Działań, Warszawa. |
„Kontynuacja i sprzeciw II”, BWA, Zielona Góra. | |
„Kontynuacja i sprzeciw III”, Galeria Miejska, Wrocław. | |
Wanda Gołkowska, Jan Chwałczyk, BWA, Słupsk. | |
„Miejsce nurtu geometrii w sztuce przełomu XX i XXI wieku”, międzynarodowy plener, Okuninka. | |
Wystawa indywidualna malarstwa, Galeria 261, ASP w Łodzi. | |
„Język geometrii II”, BWA, Katowice. | |
2001 | „Międzyczas w Układzie Otwartym”, Galeria BWA „Awangarda”, Wrocław. |
„Rola barwy”, XIX Międzynarodowy plener dla artystów posługujących się językiem geometrii, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. | |
2002 | „Europa – Konkret – Reduktiv”, Museum Modern Art, Hünfeld (Niemcy). |
„Znaczenie inspiracji”, XX Międzynarodowy plener artystów posługujących się językiem geometrii, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. | |
2003 | „Europa – Konkret – Reduktiv”, Muzeium Architektury, Wrocław. |
„1 Jahr – 30 Positionen, 30 Raumen”, Museum Modern Art, Hünfeld. | |
2004 | XXII Międzynarodowy plener artystów posługujących się językiem geometrii, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. |
2005 | „Rzeczywistość sztuki – sztuka rzeczywistości” Wanda Gołkowska i Jan Chwałczyk, Zamek w Leśnicy. |
„Dary”, Galeria ASP, Łódź. | |
„Die Schenkung – Blum”, Kunsthaus – Rehau (Niemcy). | |
„20 plenerów spod znaku geometrii”, Galeria Miejska Sztuki, Łódź. | |
„Argumenta”, Międzynarodowa Wystawa Sztuki, Galeria „Atlas”, Łódź. | |
„Spod znaku geometrii”, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. | |
„Artysta a krytyk”, Plener, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. | |
„Azymut rzeźby”, Galeria Miejska Sztuki, Łódź. | |
„Motiva” Międzynarodowa Wystawa ze zbiorów J. Bluma, Center Vienna, Wiedeń. | |
2006 | „Układ Otwarty część II”, wystawa indywidualna, Muzeum Architektury, Wrocław. |
2011 | Odznaczona Złotą Odznaką ZPAP. |
2013 | Wanda Gołkowska umiera 7 sierpnia we Wrocławiu. |
2014 | „Ideo-metrie”, Galeria Miejska, Wrocław. |
2015 | „Ziemia”, Muzeum Współczesne, Wrocław. |
2015-2016 | „Dzikie pola. Historia awangardowego Wrocławia”, Zachęta, Warszawa, Museum Bochum (Niemcy), Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Zagrzebiu (Chorwacja), Muzeum Ludwig w Budapeszcie (Węgry). |
2017 | „Wystawa otwarta”, wystawa retrospektywna Wandy Gołkowskiej, BWA „Awangarda”, Wrocław. Publikacja: Anita Wincencjusz-Patyna, „Wanda Gołkowska”, Wrocławskie Środowisko Artystyczne, ASP Wrocław, 2015. |
Konferencja „Sztuka jest nieustającą polemiką… Wokół refleksji teoretycznej i praktyki artystycznej Wandy Gołkowskiej”, ASP, Wrocław. Publikacja pokonferencyjna: „Sztuka jest nieustającą polemiką… Wokół refleksji teoretycznej i praktyki artystycznej Wandy Gołkowskiej”, red. Anita Wincencjusz-Patyna, ASP, Wrocław | |
Prezentacja w Muzeum Współczesnym we Wrocławiu publikacji biograficznej ujmującej życie i twórczość teoretyczną oraz artystyczną Wandy Gołkowskiej: Jolanta Studzińska, „List pisany przez całe życie – Układ Otwarty – Wandy Gołkowskiej”, Fundacja dla Sztuki Niezidentyfikowanej, Wrocław, 2017. | |
2018
2019
2020
2021 | „Zapisy”, wystawa retrospektywna Wandy Gołkowskiej, Galeria ESTA, Gliwice. Katalog wystawy: „Wanda Gołkowska, Zapisy”, Galeria ESTA, 2018. WGW Warszaw Gallery Weekend, Galeria Esta, Warszawa. „Zmienność w Międzyczasie” wystawa prac Wandy Gołkowskiej w Galerii Piekary, Poznań. „FI”, wystawa prac Wandy Gołkowskiej, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała. „Kudlicka / Gołkowska”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu. „72/21” wystawa Kolekcji Galerii 72 Muzeum Ziemi Chełmskiej w Galerii Narodowego Centrum Kultury – Kordegarda, Warszawa. |